Konkurrenceklasser

Linestyret modelflyvning flyves i mange forskellige klasser, hvoraf de 4 er internationale, hvor reglerne styres af FAI’s modelflyvegruppe (CIAM).

Der findes en stor mængde tegninger og byggesæt til modeller, både til at lære at flyve med og til afslapnings-flyvning. Der findes også nogle få ARF-byggesæt (almost ready to fly).

Modeller og motorer er kun hyldevare få steder i Danmark, og hentes ofte hjem fra udlandet. Kontakt en klub, eller Linestyringsunionen, der er et bredt kontaktnet.

I de internationale klasser kan du købe nøglefærdigt udstyr, der er konkurrencedygtigt på allerhøjeste plan.

Herhjemme flyver i disse klasser:

Kampflyvning:

Denne klasse giver dig 4 min. koncentreret adrenalin-kick. To piloter, der står tæt i samme centrum, kæmper for at klippe i den crepe-strimmel, som er hægtet i halen af konkurrentens maskine, samtidig skal man forsvare sig mod konkurrenten.

Der kæmpes i hele halvcirklen, fra 0 cm over græsset til lige lodret: Man kan flygte, men man kan ikke gemme sig.

Turneringerne er knockout (2 liv), bedste mand går videre, indtil der er fundet en vinder.

Flyene er ekstremt manøvredygtige, små, 1 m spændvidde og korde(længe) på ca. 30.cm. Konstruktionen er meget robust, kan tåle sammenstød med ingen eller få skader og er nemme og billige at reparere.

  • F2D, Combat, flyvefart omkring 160 km/t, to modeller er tilladt pr. kamp.
  • F2D-D, Kampflyvning, flyvefart omkring 110 km/t, kun en model er tilladt pr. kamp.

Holdkapflyvning:

Et hold bestående af pilot og mekaniker, der konkurrerer i at gennemføre 10 km hurtigst muligt. Reglerne foreskriver stående start, begrænset tankvolumen, tvungne mellemlandinger på 3-5 sek. (Formel 1: gå hjem og vug !) og meget detaljerede modelregler. Der flyves i heat med 3 hold ad gangen, så overhalinger er en del af udfordringen.

  • F2C, Teamrace, International klasse, modellerne flyver omkring 210 km/t
  • Good-Year: Semiskala holdkapflyvning, modellerne er simplere end F2C, fladkrops, skalalignende og motorudvalget er begrænset i ydelse, så topfarten er omkring 150 km/t.

Kunstflyvning:

Der flyves et bestemt program, på knap 7 minutter. Et dommerpanel giver hver manøvre karakterer og der ganges med en sværhedsgrad. Flest point vinder.

Flyene er typisk 1,5- 1,75 m spændvidde, flot dekorerede, med motorer på 6-10 ccm og en flyvefart på 70-90 km/t.

  • F2B Eksperter, FAI-program
  • F2B-B Begynder flyver også ekspertprogrammet, men ikke de sværeste manøvrer.

Hastighedsflyvning

Motorerne er råtunet (40.000 rpm), flyet er optimeret mht. aerodynamik, propellen er en videnskab. Der flyves1 km på tid, 3 forsøg, hurtigste mand vinder. Linelængden er fastlagt, så 1 km svarer til et fast antal omgange, dem tager man så tid på og regner om til km/t.

  • F2A Speed, med 2,5 ccm motor, ca. 2 hk, topfart ca. 300 km/t.
  • F2A-1A, Hastigheds flyvning 1 ccm, motor, der flyves efter handicap-regler, opdelt efter motor-type. Topfart +200 km/t for de skrappeste motorer, men 90 km/t, med en svagere motor, kan vinde.

Øvrige klasser:

De flyves ikke herhjemme, men i flæng kan nævnes:

  • Hastighedsflyvning findes i alle motorstørrelser (1-12 ccm), incl. jet (rekord 380 km/t, sat i 70’erne).
  • Skalamodeller, der flyves sammen med RC-skala
  • Hangarskibs-landing.
  • Holdkapflyvning med andre modelstørrelser (1,5 ccm, 5 ccm, 10 ccm) og andre løbsdistancer (f.eks. 1000 omgange, 24 minutter)
  • Kampflyvning med andre model-og motor-størrelser.